RECENZIA: Pripravte si pevné nervy a hŕbu vreckoviek – Plač zaručený

Predstavte si situáciu, že žijete v jednej domácnosti s chlapom, ktorý nielenže neprispieva do spoločnej domácnosti ani jedným zasraným eurom, ešte má tú drzosť vám z peňaženky potiahnuť pár desiatok, kým spíte (a to ste práve po prepustení z práce). Je to obyčajný bezchrbtový príživník, spodina mužskej rasy (chvalabohu, že vás nespája obrúčka na prstenníku). To však nie je všetko. Ak mu nedáte, keď sa mu jeho ctený vták vzprieči v gatiach alebo mu ostrejšie odpapuľujete, čaká vás taká bitka, že sa ledva pozviechate zo zeme. Nikto o tom nevie, modriny zakrývate make-upom, priateľke klamete, že ste sa kde-tu potkli o nohu jedálenského stola či sa vám len mimovoľne zatočila hlava a zadkom ste pristáli na dlážke. Ak sa vám už toto zdá ako príliš, predstavte si, žeby ste s takýmto človekom čakali ešte dieťa. Malý zatiaľ ako fazuľka, nechcený uzlíček, ktorého jedinou starosťou je plávať si niekde vo vašej maternici. Stojíte pred rozhodnutím: nechať si ho alebo ísť, ak možno, ihneď na potrat. Čo by ste si vybrali vy?

Všetko, čo som vykreslila sa naozaj odohralo. Možno nielen v tejto knihe.

V príbehu sa prelínajú dva príbehy dvoch odlišných žien. Jedna, ktorá si nevie predstaviť vychovávať dieťa v takom krutom svete a druhá, ktorej nebolo dopriate aj napriek tomu, že by kvôli tomu drobcovi zapredala aj vlastnú obličku. Nina a Liana. Kamarátky, ktorým život pripravil neskutočné množstvo zákrut, pochybení, nervov a plaču. Ale nesmieme zabúdať aj na mužov. Noro, chrapúň, ktorý si nezaslúži nosiť spermie medzi nohami, Karol, ktorý ani sám nevie, čo chce a ku komu ho to vlastne viacej ťahá a Filip, za ktorého by väčšina z nás dala aj celý majland pre jeho silu vydržať neustále nervačenie jeho upodozrievavej hysterickej manželky.

Uff. Neskutočne nemám rada tento typ kníh. Nie preto, žeby boli zlé, ale preto, že zakaždým mi vženú do očí slzy a do duše neprekonateľný smútok. Ešte dlho po dočítaní som ako plesknutá mechom po hlave a ledva dokážem triezvo vnímať realitu, že to bola IBA kniha. Aj keď nebola. Od začiatku som mala chuť Norovi vykrútiť krk za to, ako sa dokázal správať k žene, ku ktorej zrejme ešte niekedy v dobe kamennej prechovával city. Dnes preňho je už iba slúžkou, ktorá vyperie jeho zalepené trenky po tom, ako si ich nestačí dať dole pri čísle s nejakou mladou fiflenou. Ako sorry, ale tu nekončím s postavami, ktoré mi liezli hore krkom a inými časťami dutín tela. Vynikajúcim príkladom, a to sa zhodnem minimálne s dvomi babami zo štafety, bola Liana. Ak by ste hľadali príklad pre hysterku, ktorá si manželovo budúce počínanie dokáže vydedukovať z obyčajného vzduchu, ktorý dýcha, tak áno, Liana je živý príklad. Neviem či ma viac štval magor, ktorý zdvihne ruku na tehotnú ženu, alebo nerozhodná kvetinárka, ktorej mantinely zadubenosti siahajú do nebeských výšin.

Ale teraz na chvíľku pozitívne. Aj napriek tomu, že sa vyslovene vyhýbam podobnému druhu literatúry, kniha sa mi páčila. Autorka dokázala vo mne vyvolať emócie či už pozitívne, alebo negatívne, dokázala písať o neuveriteľne náročnej téme, akou je domáce násilie, neplodnosť či nechcené tehotenstvo, či zaviesť čitateľa do rôznorodých situácií, ktoré sa, povedzme si pravdu do očí, čoraz častejšie vyplavujú na povrch vo viacerých rodinách. Nevera či útek z malého kúska útočišťa niekde do chladného sveta už nie sú tabu témou. Čítanie tejto knihy neodporúčam slabým povahám, nakoľko je to celkom dosť náročné na psychiku, najmä ak sa v príbehu nedajbože nájdete.

Čo dodať...úprimne, knižku by som si z vlastnej iniciatívy asi nevzala do rúk, nakoľko nečítam tento druh príbehov, ale neľutujem, že sa mi dostala do rúk. Bolo to opäť niečo ťažšie, po čom si dokážem viac užiť aj niečo ľahšie, čo mojimi očami len tak prebehne. Bez následkov či nejakej psychickej ujmy.

Knihu som si prečítala v rámci štafety u Šárky, ktorej týmto ďakujem, že si ma vybrala.

Hodnotenie: 💜💜💜💜